By Water

By Water

söndag 18 juli 2010

Riffling Hitch


På förekommen anledning så skall jag tipsa lite om "rifflefiske". Jag har fått ett par förfrågningar på hur man gör alt får tag i riffletuber.

Det enklaste är naturligtvis att helt enkelt slå ett halvslag runt kroppen på en fluga alt tub. Har du flytlina och lång nylontafs så kommer den förhoppningsvis att glida fram i ytan.

Men att göra sin egen riffletub är oerhört enkelt.

Gör så här.

Ta en vanlig tubslang. Kapa till önskad längd, jag kör oftast med ca 1,5 - 2 cm.

Bind på en vinge av tex bucktail eller hjorthår i önskad färg. Jag kör svart.

Snedskär tuben i framkant så att den strävar uppåt och limma igen den främre öppningen.

Stick ett hål strax framför mitten på tuben alt ett på varje sida om den skall funka till fiske från både vänster och högersläng. Här skall tafsen träs igenom.


Jag fiskar mina riffletuber med antingen enhands eller mina 11 fotare, flytlina och 1,5 spölängd tafs.

Jag gillar att fiska dem företrädandevis kvälls och nattetid samt då på blanknackar där fisken gärna ställer sig på natten.

Min erfarenhet är att de knappast kan fiskas för fort. SPEED KILLS!


Orkar eller har du inte tid att göra denna fluga själv så finns de att köpa från http://www.flugor.se/


TL - Mats