By Water

By Water

fredag 10 september 2010

Mitt i suget.


Tyvärr trasslade Zivans krok in sig i mitt håvgarn så vi fick "jobba med detta" en stund innan Zivan försvann med sin Öring till invägningen.
Gick i poolen igen och hade "Mickeblyfot" framför mej.
Hade fiskat en stund när jag kände hur det "tuggade" på min muddler.
Vänta eller nita???
NITA! Drog till, men så var fisken borta. Så är det ibland. Laxflugfiskare som man är så kan Havsöringhuggen gå en på nerverna.
Fiskade vidare ner över poolen utan resultat. Såg ett par fiskar visa sig så visst var det läge.
Kom ner till suget vid bron och körde ett gammalt trick.
Lite kortare kast, mendning och så backa ner flugan i suget.
PANG!
Stenhårt hugg mitt i suget och fisk som tokrullar i strömmen.
Min 11 fotare i klass 7-8 spänns upp till max.
Detta går inte, fisken kommer att åka igenom och under bron ner i Kungsforsen.
Något måste göras snabbt.
Ger löslina och vips simmar fisken upp från det värsta suget.
Försöker sedan försiktigt leda upp fisken en bit innan jag sätter press igen och börjar fajta fisken.
Den ger sig snabbt nu och kommer in till mej så att jag kan ta ett par bilder innan den återutsätts försiktigt.
Ca 4,5 kg ungefär men en härlig fajt på mina grejor.
Jag gillar ju som bekant mörker fiske som jag tycker ger fisket och kastandet en extra dimension.
Fick också precis klart med fiske i Mörrum den 29 o 30 sept.
Livet är HÄRLIGT!

TL - Mats