By Water

By Water

onsdag 16 november 2011

Kallt!



Det var en frostnupen Mossasjö som mötte mej och Jan igår morse. Is längs med kanten och helt vindstilla.
Vi såg dock en fisk som försiktigt vakade.
Väl igång så visade sig den vakande fisken vara Bäckröding. Denna fisk som finns som egenreproducerande bestånd i många vatten där den en gång sattes ut.
Det tråkiga är att de har en tendens att alltid bilda sk bestånd av tusenbröder.
Har sett småbäckar där det finns MASSOR av denna fisk och där de aldrig blir större än 15-20 cm.
Mossasjön och dess utlopp var full av dessa.
2 st B-rödingar och 1 Abborre blev mitt resultat. Och Jan, jag ni vet ju vad jag brukar kalla honom.......

Även Arne dök upp vid sjön framåt middag. Vi fiskade och spanade ut över den stilla sjön ända tills kl 15.30.
Ett par vak på slutet var allt vi såg och i min värld så tror jag inte att sjön i dagsläget höll mer än max 5 Bågar.
Att den sedan såg ut att vara ett paradis för tjuvfiske gjorde mina farhågor ännu större.
Efter fisket väntade en delikat stek på mej hemma hos Jan och hans fru.
Oj, vad den satt fint efter fisket.
Supergott och tack till Jan o Inga-Britt.
Kvällen avslutades i den eminenta klubbstugan med flugbindning, kaffedrickande och roligt tugg vänner emellan.
Tror nog att jag lyckades så ett par frö till framtida Laxflugfiskare hos killarna.

Tusen tack boys för en trevlig kväll.

PÅ Återseende.

TL Mats