By Water

By Water

lördag 22 maj 2010

Det är fan tragiskt.....


Egentligen är det tragiskt. Pingstafton och man är på grillkväll. Vid 17.00 så kunde jag inte hålla mej längre. Det skulle köras 75 kubik hela kvällen.
Det MÅSTE vara läge, tänkte jag.
Då jag kom ner till ån mötte jag Amir och hans far. Just den sistnämnda fiskade Lax för första gången (dock på spinn).
Jag hade redan innan tipsat honom om ett par heta platser så dessa vittjade han av ikväll.
2 stora Laxar på första turen är inte fy skamm direkt. Jag lyfter ödmjukast på hatten.
Sedan åkte de hem och en dansk fiskebroder dök upp med flugspöt tacklat och färdigt.
Ganska snart så visade sig en rejäl lax nere vid klämmet och vips så sprang han ner för att fiska på denna.
Gick i för den andra vändan med 11 fotarn. På tafsen satt en orange muddler med zoonkervinge.
Efter ett par kast så kände jag det typiska draget i flugan. Först försiktigt och sedan åkte slingan ut.
Höjde spöt och det bugade så där härligt djupt.
STOR Lax, tänkte jag innan den brakade iväg ca 75 m nedströms till andra sidan. Där tjurade den ett tag innan den gick över till min sida.
Just som jag tänkte att skall den ge sig redan så hoppar den rakt emot mej två gånger innan den rusar uppströms.
Dansken står nu helt skärrad vid min sida. Han "bräker" ur sig något som jag inte fattar men får honom att förstå att han gärna får hjälpa till med att taila fisken.
Till sist kommer fisken in och lägger sig på sidan.
Den strandar faktiskt själv fast dansken får hjälpa till den sista biten.
Den härliga fisken blir fotad och beundrad samtidigt som jag inser att vi är närmast omgivna av tjock dimma.
Tackar dansken och beger mej till bilen för att åka upp till invägningen.
Laxen är nystigen och väger 9,5 kilo fördelade på 94 cm.
Lyckan är fullständig!

Dagens tack går till Amir och hans pappa samt till dansken för god "tailning".

TL