By Water

By Water

söndag 18 september 2011

Kräftekalas, Regnbågar och lite annat.





I går var det så dax för klubbens årliga kräftkalas.
Anrika Södra Sveriges Flugfiskeklubb (SSFK) genomförde först ett fiske i vårt klubbvatten vid Bäckholmen i Helgeå.
Jag hade dagen till ära svidat om från stollig Laxflugfiskare till nymffiskare för att någorlunda kunna smälta in bland alla storheter.
Men oj vad nymffiske påminner om mete? Det går ju ut på samma sak!
Kul var det i alla fall. Fick min första Helgeåfärna och sedan "tjoffade det på" en fin RB nere i en smal snabb strömm vid nacken.
Höll sedan på med detta "mete" en stund innan jag o JB skulle fika.
Satt sedan och tittade på när Josef och Betis försökte truga upp en fin Båge som de hade sett vaka nedanför bron.
De försökte från alla möjliga vinklar och håll men fisken ville inte.
Sedan gick de upp för att inta sin lunch och DUM som jag är så flög faen i mej så klart.
Lånade sjunktafs av JB och hängde på en Fylleåns skräck. Vadade ut i läge och lät mitt spö i klass 3-4 plågsamt vända ut flugan.
Flugan fiskade ett par meter innan det sa PANG.
2 hopp och tokrusning nerströms och sedan ett par hopp till.
Nu kom herr Isendahl rusande för att bevittna spektaklet.
Fisken fortsatte att hoppa som en galning och till sist hoppade den rakt in i ett par näckrosor. Lyckades med lite tur och vadning få loss den innan den avslutade med en kort rusning.
Sedan låg den i håven. Det togs några snabba bilder innan den hullinglösa flugan lossades och den YTTERST vackra Bågen fick simma tillbaka.
Regnbåge med hela fina fenor är en stygg fajter speciellt i strömmande högvatten.

Sedan stundade kvartalsmöte som avslutades med att Alf berättade historier från klubbens 39 åriga historia. Detta var mycket uppskattat.
Det känns märkligt att tillhöra en klubb där storheter som Kennet Boström, Bengt Öste och inte minst Nils Färnström är eller har varit medlemmar.

Där efter blev det kräftkalas med stort K. Vi var endast 15 närvarande i år men oj så kul vi hade det.
Laxfiskedåren och gode vännen Lasse Sundström och jag tuggade Laxfisketeorier och Lasse betonade att vi borde göra en Laxfiskerevolution i klubben.
Efter ett par timmars kräftätande, intagande av stimulerande drycker och oggande så avslutade vi sedan med lite Danska "snudor" med bröd innan JB och jag tackade för oss.
Att Birgitta, Lasse och jag sedan hade fullt upp att hitta och lotsa JB i den mörka Smålandsnatten det är en annan historia.

Tack alla som var med. Snart är det dax för gåsablot och sedan fyller klubben 40 år 2012.
Fantastiskt, är ordet!

TL Mats