By Water

By Water

torsdag 8 mars 2012

20 år sedan.


Idag är det 20 år sedan jag tog min bästa fångst hittills.
Kjelle, Per och jag till hade spenderat den soliga helgdagen ute i mynningen utan att få några större fiskar på land.
Vid lunchtid bestämde vi oss för att ge upp. De andra skulle hem men jag bestämde mej för en vända uppe i stan på norrsidan.
Tacklade upp mitt nybyggda Bringsen Black Shadow Exclusive på 12 fot som jag hade byggt under vintern. Detta var mitt första spöbygge men det var YTTERST noga monterat eftersom jag visste att det skulle granskas noga av Kjelle.
Han hade redan byggt ett antal och var vid detta laget ÖKÄND inne hos Wittlocks.

Rullen var en gammal Hardy och en normalsjunkande lina satt på denna. Valet föll sedan på en GP variant i asken och så började jag marchen ner till ån.
Fiskade pumphuset utan resultat. Älskade dock spöt från första stund och kasten gick hyfsat fint. Detta var innan de självkastande powertaperklumparnas tid så allt gick inte lika enkelt. Jag och kompisarna köpte en hel DT lina ihop, delade den på mitten och fick varsin klump att kapa till spöt.

Ön fiskades också av utan resultat så jag gick upp till viken mitt emot hotell Gröna Hästen.
Här satte jag mej ner i solen och njöt av den fina vårdagen.

Då går en fisk upp och hoppar ute över revet. Ja, även besor gör ju så ibland men denna fisken fick mej att vakna till.
Vadade ut i kastläge och svepte ut flugan med ett fint kast.
Linan hann knappt sträcka innan det drog till och fisken satt där. Märkte direkt att det inte var någon besa. Och som en Havsöring betedde den sig inte heller.
Fick mej en fin fajt innan fisken kom glidande in till land.
Gissa om jag spärrade upp ögonen då den kom på land. Litet huvud, knallblank och med löss.
Jag hade landat en äkta blanklax och detta den 8 mars!!!!!
Insåg att jag måste ha vittnen på detta så jag åkte hem både till Kjelle och Denny som båda förvånat kunde intyga min fångst.
Även dåvarande länsfiskekonsulenten fick se fisken och sände mej där efter ett intyg på "den tidigaste fångsten av blanklax i Lagan under modern tid".

Ja, oj vad tiden går. Men ännu står sig rekordet i Lagan trots att folk har försökt väga in besor och sk baggotts för att bräcka detta.

Så får du en nystigen Lax tidigt så skall denna vara YTTERST väldokumenterad om du vill att folk skall tro på dej.

Ikväll blir det flugbindning med JB och i helgen blir det fiske.

Ber om ursäkt för den gamla och dåliga bilden.

TL Mats