By Water

By Water

tisdag 20 mars 2012

Det närmar sig.


Band lite Lagan o Stenså flugor till de första Laxarna som väntas snart. Gott om glitter skall det vara till de tidiga.
Nu när resten av landet står och grinar med långsmala Lax och Öringbesor som de glatt håller upp för fotografen så säger massor av tecken att de första Västkustlaxarna snart är här. Ja, det förvånar mej inte om det kommer upp något nystiget i Rönne, Stensån eller Lagan de närmaste 2 veckorna. Ätran har ju sin premiär senare (som vi skulle vilja ha även i Lagan) så där finns det chans på premiärlax.
Åter till glittriga flugor till de tidiga.
Minns för ett par år sedan då vi fiskade ett par stycken på aprillaxen. Vi fiskade länge och väl på dem utan att något hände.
Jag höll ut längst och som sista utväg så satte jag på en riktig "flashapa".
Då jag hade fiskat av den översta biten så kände jag hur det "tuggade" i skjutlinan som jag höll mellan fingrarna.
Så gick slingan och fisken kom till sist på land. Flugan satt djupt begravd i Laxkäften och lyckan efter att ha fått en aprillax på fluga fattar ju alla som själva fiskar.

Så ut och fiska riktig fisk nu och släng i lite extra flash i flugorna.
Det kan löna sig.

TL Mats