By Water

By Water

fredag 7 oktober 2011

Höstbåge






Ta chansen nu och fiska lite höstregnbåge. Nu när svartlaxbonkarna har sitt "paradis". Så tycker jag det är skönt att åka iväg och slippa se eländet.
Klubbvattnet fick sig ett besök idag.
Ett Småland i härligt krispig höstskrud mötte mej då jag klev ur bilen vid Bäckholmen.
Endast en fiskare för utom mej på hela sträckan.
Dagen kunde inte ha börjat bättre.
Startade fisket med streamer nedanför bron för att se om det fanns nyutsatt fisk.
Jo då, efter 2 kast så smockade det på en fisk på 6-7 hekto.
Fin fajt i den hårda strömmen på klass 3 spöt.
Fisken landades i c&r håven och utsattes igen.
Fiskade sedan med en liten grön guldskallenymf och vips så började det att hända saker.
Fickfiske på de rätta platserna, (jo, jag börjar hitta fler och fler i ån nu) visade sig vara modellen.
Oj, vad det finns många fina ståndplatser nära land. Rena julafton för en sådan som mej som älskar utmaningar.
Har hittat ett flertal små fickor för strömmen nu där Bågen gillar att stå på lur.
Tjoffade på en finfin fisk på ca 1,5 kg som stod en halvmeter från land.
Fisken tog försiktigt min nymf och gick tungt ut i hårdströmmen för att sedan braka iväg ett 30 meter nedströms.
Oj, en sådan fajt på mina lätta grejor!
Av bästa respekt fick fisken simma vidare efter varsam återsättning.
Hatten av!
Gick sedan omkring och "mysfiskade".
Tog ett par fiskar till innan jag avslutade med en fin matfisk på strax över kilot.
Noterbart idag.
All fisk var i strålande kondition. Slanka som vild fisk. Hela och fina fenor och tuffa fajters.
Längtar redan tillbaka.

TL Mats