By Water

By Water

tisdag 17 januari 2012

Är man tokig?





Vaknade imorse och såg att det blåste nordanvind. Ringde en bekant i HBG som lät meddela att Råån hade lågvatten.
Enligt allt vett i världen så borde jag stannat hemma och gjort något vettigt av sista lediga dagen.
Men icke!
Dum som man är så lastades bilen med fiskeprylarna och sedan bar det av till Råå.
Mycket riktigt, ån gick liten och ganska klar.
Mitt fiskesug var dock på topp efter en helg i förkylningens tecken.
Såg att Holster och hans grabb var nere och fiskade vid G-nacken.
Fiskade av nedre sträckan och lyckades få ett smolt och en besa på min rosa nymf med gummiben. Bara att konstatera att Öringen ÄLSKAR den, både i å och hav. Ingen jävla P-gris här inte. Min nymf är nästan fulare.

Fiskade sedan sträckan nedanför järnvägen och här missade jag en blänkare 2 gånger om. Otur eller dålig koncentration?
Fick sedan en besa till trots att jag fiskade högt och fort. Man bör dock tillägga att det var 5 grader i luften samt att fåglarna sjunger för fullt. Så det är rena våren fortfarande.
Begav mej sedan upp till kyrkan och promenerade upp till övre gränsen. En bit ner gick en Regnbåge på 2-3 kilo runt och smaskade i sig Öringägg. Smög mej i kastläge och vände ut min nymf strax uppströms fisken och den tog direkt.
Fick mej några spännande sekunder och ett hopp innan fisken gick av. Trist, men sånt som händer.
Såg sedan ytterligare en RB en bit ner men lyckades inte komma åt att kasta vettigt på denna.
Sedan gick jag ner till bilen och satte mej en stund vid gamla spången över ån och åt min lunch.
Det blev trots dåliga odds en finfin dag vid vattnet och jag vände sedan nöjt hemmåt.

TL Mats