By Water

By Water

söndag 1 januari 2012

Säsongen är igång.


Så var det igång.
Klockan 04.45 gick jag upp och en kvart senare åkte jag iväg. Nästan 15 mil och 2 timmar senare så var jag framme.
En kille hade hunnit fram innan jag men i rådande beckmörker så gjorde det inget.
Gick ner till mitt ställe och åt en frukost i lugn och ro innan jag började fiska.
Insåg direkt att flugfiske inte var att tänka på med tanke på vinden utan haspelspöt åkte fram.
Såg nästan direkt en raga i ytan och strax efter så högg det. Kände några tunga "ragedragningar" innan fisken släppte.
Sedan kom två gestalter ut ur mörkret, men det tog en stund innan jag kände igen Kristian och Johan från Vinslövsmaffian.
Sedan fiskade vi tillsammans i någon timma innan de drog vidare.
Strax efter bytte jag till ett 12 grams genomlöpsdrag. Fick då direkt 2 blänkare kring måttet som båda fick gå tillbaka.
Medan jag satte tillbaka den sista fisken så kom 2 smålänningar från Älmhult utvadande.
Den ena fick tämligen på en raga på ca 2,5 kg och innan jag hann reagera så bonkade han fisken.
Frågade vad han sysslade med men han fattade verkligen inte vad han pysslade med.
Om man inte har vett att fråga sig fram eller lyssna på goda råd så undrar man ju vad fan han hade där att göra?
Nå väl, han inser väl då han skall äta upp fisken. Den lär behöva mycket kryddor och matfett.
Åkte sedan längre norrut i ren frustration. Här var det lugnare och flugspöt fick vädras en stund. Fick en raga på ca 2 kg som hade börjat äta upp sig hyfsat. Satte försiktigt tillbaka den innan det var dax att åka hem igen.
Trodde verkligen på det idag. Rätt vind, rätt temperatur och färg på vattnet gjorde att i alla fall jag väntade på en 5-kilos.
Men vi skall inte klaga allt för mycket ännu. De närmaste dagarna skall uppvisa ypperliga förhållanden så då får vi se.
Jag och JB åker ner på tisdag morgon igen. Det finns en plats kvar i bilen om någon är sugen.
Kontakta mej via mail senast måndag kl 18.00. Vi åker ca 06.00 från Laholm.

TL Mats