By Water

By Water

tisdag 31 januari 2012

Enkelhet.


Hittade något kul i en av flugaskarna.
Jag har precis som de flesta varit djupt nere i flugbindningsträsket och alla teorier om "måstematerial" och superhår.
För mera än 15 år sedan så blev jag nyfiken på vad som egentligen krävdes för att fånga en Lax.
Jag gjorde en så enkel fluga som jag trodde skulle kunna fånga fisk.
Enkelkrok st 6 och röd räv som vinge samt en röd klick med lack.
Jag begav med till Jises pool som på denna tid knappast fiskades av någon annan än mej o Kjelle Besa.
11 fotaren och sinktiplinan var med. Minns inte detaljerna men jag fångade 2 fina Laxar och tappade ytterligare en. Märkte faktiskt ingen skillnad på om det hade suttit en "finfluga" med djungeltupp och annat krimskrams på tafsen. Min 1- minutersfluga fiskade väl så fint.
Nu, ett gäng år senare så binds det för min del sällan med tex djungeltupp och för mycket krimskrams.
Det enkla är oftast det bästa!

Har tex sett bygdefiskare uppe i Norge som fiskar med flugor där det nästan bara är lite silverribb och några strån kvar av vingen. Ändå får de massor av fisk.

Har ju som bekant dykt mycket i Gaula och där sett hur nyfikna Laxarna är på tex löv och annat som kommer virvlande i strömmen.
Tro mej, i rätt läge så granskar de ALLT i sin omgivning. Och som tur för oss flugfiskare så smakar de gärna också.

Missförstå mej nu inte. Jag älskar att se på vackra flugor och är djupt imponerad över duktiga flugbindare.

Men det är en hobby i hobbyn. Fisken tror jag inte bryr sig ett dyft.
Så du som är nybörjare på detta med flugbindning.
Hav förtröstan. Kan du linda på lite hår på en krok samt vad viktigare är kasta ut och presentera flugan på rätt sätt.
Då är första Laxen inte långt borta!

TL Mats