By Water

By Water

fredag 15 februari 2013


Dagen spenderades som sagt med Torskfiske i Öresund och på turbåten Vandia. Det är allvarligt det här med "butiksmästerskap" och både Björn och Emil gick liksom jag in för detta till 220%.

Själv har jag inte varit ute på sundet och fiskat sedan högstadiet. Då var de minsta Torskarna på dessa turer på runt 3-4 kilo som vanligast. Och 10 plussare kom upp i parti och minut.
Idag dryga 30 år senare är det mycket ovanligt med Torsk upp emot 10 kilo. De flesta ligger runt 1-3 kilo och hur allvarligt detta är det förstår ni själva.

Man kan dock inte annat än reagera då merparten av fiskarna på båtarna är utrustade med veritabla ryckfiskeredskap.
Ultratunna rörpilkar och under denna en överdimisionerad trekrok. Idag skulle jag tippa på att mer än 70 % av de Torskar som jag såg komma upp satt felkrokade.

Vi från butiken fiskade med  mera normalt bestyckade pilkar och vi fick 1 liten felkrokad fisk av 12. Detta säger något om vad många pysslar med ute i sundet idag tyvärr.

Ok, att det var oerhört strömt idag med mer än 3 knop men det ÄR möjligt att vara rädd om fisken och låta den nappa på ett riktigt sätt.

Man känner igen detta "BARA JAG FÅR" syndromet från tex Lagan och dess vidriga oktoberfiske efter svartlax.

Emil vann både vårt butiksvad samt största fisk på båten och kammade hem 1050 kr för detta. GRATTIS Emil!

Själv hade jag dessutom tur att få en fin Långa (med sundet mått mätt) och det är ju en god matfisk som hamnar i pannan imorgon.

Som den flugfiskare som man är så insåg jag snabbt att detta inte riktigt är min grej. Gillar havsfiske som tusan då jag är uppe med sonen i Norge varje höst. Och detta känns betydligt mera som fiske än vad som försigår i sundet i dagsläget.

Kul hade vi i gänget som vanligt. Ribban ligger högt då våra skämt ekar. Idag gick priset "för dagens grej" till Björn "jag skall bara testa tackel" Morin för att han lindade in hela proppelleraxeln på Vandia med hans olika "uppfinningar".

Nu skall det bli gott med Torsk till middag imorgon.



TL Mats