By Water

By Water

torsdag 6 juni 2013

Träning.



Träning är viktigt. Inte minst då det gäller kastandet med flugspöt. Förr om åren då jag hade mycket tid att fiska så blev de 3-5 fiskepassen vid älven per vecka  även träningspass med stangen.

Nu då man kränger fiskeprylar så blir det som sagt mindre tid för fiske och då får det bli lite rena träningstimmar istället. Och även om jag tycker att det är betydligt viktigare att lära sig FISKA med flugspöt så är just träningen på olika kast, vinklingar och ren distansträning väldigt viktig.

Tyvärr drabbas många flugfiskare av "distanssjukan" och satsar allt på att kasta långt hela tiden. Jo, även jag har varit i det träsket.
En mycket god vän och en suverän Laxflugfiskare påpekade dock för mej för ett gäng år sedan att det faktiskt gick att fånga fisk effektivt med bara tafsen ute.

Därför satsar jag sedan många år på just FISKET. Läsa vatten, kasta utan att skrämma osv osv. Detta är tyvärr svårt att träna på för många som kanske saknar lämpliga vatten på nära håll men den krassa verkligheten är nog så att "det är timmarna i vattnet som skapar Laxflugfiskaren".
Inte dyra spön. Inte dyra rullar och inte dyraste valdet i dyraste älven.

Idag trimmades jag och utrustningen in under ett bra pass på en öde badstrand vid sjön. Gass 11,6an fick sig en duvning med 2 compact rigklumpar för smygfiske och sedan fick ytterligare 4 klumpar sig en omgång inför Norgefisket som börjar om ett par dagar.

Sist men inte minst så åkte NRX 15 fotarn fram. Fullängds TripleD klumpar i flyt-int-sink2, int-sink2-sink4 och sink1-sink3-sink5 kastade fantastiskt bra på denna superstang.
Jag har som tidigare sagt aldrigt fiskat med ett spö som passar mig bättre. Lätt som en 13 fotare, djup och krispig aktion och en oerhörd spänst.

De andra fabrikaten får jobba fram över med sina 15 fotare. Loomis har gjort det igen liksom med föregångarna IMX och GLX-serierna. Man är helt enkelt steget före!

TL Mats