By Water

By Water

torsdag 9 februari 2012

Ytterligheter.



Här om dagen så visade jag upp lite småflugor. Idag löper vi "linan fullt ut" och lägger in en bild med småflugor tillsammans med "vältuggade" junituber som bla funkar klockrent på premiärlaxen i Norge.
Rätt intressant att samma fisk tar dessa jätteflugor under ett förhållande samtidigt som samma fisk i samma storlek tar miniflugorna ett tag senare.

Har alltid ett par mönster i lite dova färger på junifisket för att vara garderad. Även ett gäng stora Sunrays måste finnas i boxen. Mina största är ca 20 cm och då är de inte de största som jag har sett av denna sort.
Mest fisk tidigt tar jag dock på rena "flashapor" dvs flugor i starka färger och med MYCKET flash i. Från sk yellow & whitewings och g-highlandervarianter i solsken via flommflugor på färgat alt mörkare vatten.
På riktigt skitigt vatten typ lite lerfärgat så kör jag en stor tub i vitt och med massor av flashabou och med en butt i skarp röd färg.

Hade denna fluga i asken för ett par säsonger sedan då jag kom släntrande ner till älven vid 15- tiden. Kompisarna hade fiskat ett tag utan att känna eller se någonting.
Ja, de gav upp och vände åter upp mot hyttans värme.
Vattnet var högt, kraftigt färgat men på väg ner.
Testade några flugor genom att dra dem genom vattnet utan att jag tyckte att de syntes på det sätt som jag eftersträvade.
Hängde till sist på min vita flashfluga. Oj, vad den syntes fint. Den "blixtrade" med sin vita färg och dess flash precis som jag ville.

På med flugan, kort 0,50 tafs och sjunk 1 sjunk2 dvs "köttlasson".
Fiskade mej ner en bit med korta kast. Nere vid den avlånga stenen som man kan sitta och vila på vid lågvatten så small det.
Bombhårt hugg och tokrusning tvärs över älven. Här kastar sig en stor Lax upp i ett högt hopp innan den vänder nerströms i full fart. Då slaknar linan och fisken är borta.
Vevar upp linan och får se att min kamasantrekrok är helt uträtad. Stor fisk och långt sk släp ( lång och tung lina som fisken får släpa på) kan göra detta ibland om inte tafsen går av först.
Svor för mej själv och monterade på en ny trekrok av annat märke. Händerna skakade fortfarande då nästa kast går iväg.
Ett par kast senare så smäller det igen.
PANG!
Overkligt nog så sitter nästa fisk där. Ett nytt veritabelt krig börjar. Vem skall vinna?
Efter ca 20 minuter och ett par hisnande rusningar och hopp, så glider fisken upp på land.
10,5 kg knallblank Laxhane med min flashfluga djupt nere i svalget.
Det är nu som denna flugtyp blir "fast medlem" min flugbox.

Snart är det Norgepremiär igen.

TL Mats