By Water

By Water

tisdag 17 april 2012

Vad äter blanklax?



Som ett brev på posten så kom det ett par mail med frågor om flugval för blanklaxen.
Mitt egentliga svar är, nästan vad som helst med mycket flash, bara det är orange eller rött.
Skämt åsido, det är inte det med att välja rätt flugmönster som är det viktiga.
Det går inte vara "klok gubbe" och sätta sig ner och binda en Springerfluga, halka ner i älven och ta en mars-aprillax.
Det är din egen förbaskade envishet som fäller avgörandet. Har sagt det tidigare och säger det igen. Skall du på sikt få framgång som Laxflugfiskare så gäller det att stå i älven, dag ut och dag in nästan.
Detta gäller i synnerhet det tidiga fisket. Den som är på plats då de första fiskarna kommer, ja han får oftast fisken. Svårare är det inte hehe.
Lär dej njuta av själva kastandet, fågelsången, ja vad som helst. Men stå i älven.
Pallar du inte detta så skall du nog satsa på något annat eller hoppas på den microskopiska möjligheten på en turfisk.
Fisken igår var min fjärde aprillax på fluga i Lagan och om jag tänker på alla de timmar som jag har stått i älven så blir jag mörkrädd.
Vill man ändå satsa på detta fisket så bjussar jag idag på några mönster som funkar till denna "älvens tidiga konung". Mycket "blingbling" skall det vara som sagt.

Har förresten ett komplett Laxkitt till salu. Det innehåller följande.
1 st CF (Crilles flugfiskes egen spöserie) 14 fot klass 9-10 med tub och socka.
1 st Loop Multi 9-12 Laxflugrulle med 200 m ny backing.
1 st komplett GuideLine DDC connect linkitt med olika spetsar. Helt nytt bara kapat till spöt.
Denna utrustningen är perfekt för dej som vill börja fiska Lax och Havsöring. Allt passar perfekt ihop och är synnerligen lättkastat.
Pris 2500 kr inkl ett gäng passande flugor.

TL Mats