By Water

By Water

lördag 15 december 2012

Små pärlor.

 
Denna sommar föll det ju som bekant rätt mycket regn. Detta borgar oftast för en fin stigning av Grilse och Havsöring i mina små pärlor.
Hann med ett par besök och speciellt en tidig morgon etsade sig fast i minnet. Jag vill komma först till ån. Innan någon annan har plaskat eller dragit vobblers och spinnare genom poolerna. Där jag fiskar finns det iofs inte så många som fiskar, men de finns där trots allt.
Var på plats strax innan gryningen och ån låg inbäddad i en härlig sensommardimma.
Bra med nytt fint vatten och naturen höll precis på att vakna.
Jag ville först testa utkanten av en välbekant sten där jag har plockat mycket Lax genom åren.
På med en liten orangefly och så ett mjukt fint underhandskast.
Flugan sveper in vid stenen och en stöt i linan med en stoor virvel är det enda som händer.
Hm, mellanlax på plats?
 
Nytt kast men inget händer. Ok, is i magen nu. Backa tillbaka försiktigt och så blev det till att sätta sig i gräset och vänta samt byta fluga.
10 minuter senare så sitter en "The Duke" på tafsen. Kastet går och då flugan når stenen så drar det till. Slingan åker ut mellan fingrarna och samtidigt hoppar en Grilse rakt upp i luften. En kort men härlig fajt där den lille hoppar tre gånger innan den kanas upp på land. En nystigen hanlax på strax över 2 kilo ligger där i gräset och blänker.
Då händer det!
Ännu en Grilse hoppar högt precis framför stenen. Oj, ett steg med fisk kanske?
Smyger på plats igen och lägger ut flugan på nytt. Då flugan når rätt plats så drar det till tungt i linan. Lyfter spöt i ren instinkt och det bugar sig djupt med en gång. Inser att detta inte är en Grilse då fisken tungt vänder och går ner i hålan lite nedströms.
Gammal Lax eller Havsöring kanske? Ett par minuter senare får jag se fisken som är en svagt färgad Havsöringhona på ca 4 kg. Då matfisken redan ligger på land så får denna fina fisken sin frihet åter. En Öringhona på 4 kg är en värdefull fisk i mina trakter så det är med glädje som jag ser den glida iväg i strömmen.
Det är inte ofta som jag har fått både Öring och Lax på samma plats i en så liten å så det är med glada steg som jag vänder åter mot bilen.
Extra kul var det sedan att då jag besökte platsen vid leken så fanns det en hona i precis samma storlek på denna plats som ivrigt uppvaktad av ett par mindre hanar var i färd med att föra släktet vidare.
 
TL Mats