By Water

By Water

tisdag 31 maj 2016

Premiärnatt i Norge.

I natt smäller det uppe i Trönderlagsälvarna vid midnatt. Förr om åren så missade jag inte gärna detta jippo men nu för tiden får min premiär vänta tills v 25.
Minns resorna som jag och kompisarna gjorde förr. Vi var taggade som tusan och stod där vid älven och stampade otåligt väntande på tolvslaget.
Minns ett år då vi kom upp och körde till bron över bridgepool. Vi hann inte komma ut på bron förrän en stor Lax gjorde ett högt hopp strax ovanför nacken.
Fiskepulsen steg med typ 500 % och vi tittade på varandra med stora ögon.
På den tiden så fiskade man gratis första veckan på Störens jäger&fiskeförenings sträckor. Detta innebar att så fort man hade fått sitt frikort utskrivet och desinfekterat prylarna så var det bara att börja fiska.
Klockan närmade sig alltså tolvslaget och jag, JB och Gusten hade placerat ut oss strategiskt på varsin fin plats.
Jag hade laddat 15 fotarn med en 15 centimeters Sunray Shadow. Då klockan slog 12 så vadade jag försiktigt ut i den kalla älven. Repade ut lina och svepte ut flugan över vattnet.
Flugan landade perfekt i strömkanten på motsatta sidan.
Flugan hinner inte fiska mer än några meter då det drar till och slingan åker ut mellan fingrarna.
Vilket antiklimax!
Första kastet och fisk på direkt.
Jag reste spöt och krokade fisken. Ja, jag mer än krokade den. Den kom flygande förbi mej och landade uppe bland stenarna bakom mej.
Jag la ifrån mej spöt och sprang upp för att se vad som hänt. Uppe bland stenarna låg en vilt sprattlande så kallad Paddörrett. Nu senare har jag fått en del av dessa glupska lokala stationära Öringar. Bruna och med fin teckning. Sylvassa tänder och stora ögon. Och glupska nattjägare som jag tror mumsar i sig främst smolt.
Denna premiärfisk var inte större än 6-7 hekto men jag har vid flera tillfällen fått betydligt större fiskar uppåt 1,2-1,5 kg. Ofta nappar de välvilligt på rifflade flugor nattetid.
Jag fick aldrig någon premiärnattsfisk under de åren vi var uppe. Och idag så väntar jag som sagt hellre någon vecka in i Juni.
För den som inte har upplevt ett junifiske i Norge med tung ström, kallt vatten och STOR Lax. Ja, han har sannerligen något att längta efter.
Det är mitt absoluta favoritfiske framför allt!
Jo förresten, min majlax kom på land i år också. I helgen, på lågt varmt vatten så satt den där.
Jag blir farlig i Norge i år hehe.

TL Mats