By Water

By Water

torsdag 23 juni 2011

"Dagen efter"



Fiskesuget hade inte lagt sig trots att första fisken hade kommit på land.

Bestämde mej tidigt på kvällen att jag skulle vara först vid älven nästa dag.
Kvoten på 1 landad Lax per dag är bra och gör samtidigt att man får tid att "ladda om" inför kommande fiske.

Upp tidigt på morgonen. Ner till älven som fortfarande såg fin ut även om den hade sjunkigt en del.
Fiskade försiktigt av rännan precis utanför gapahuken utan resultat och fortsatte så nerför rakan.

Väl nere vid bänken så blir mina önskningar uppfyllda.

Ett par fiskar kommer över nacken precis som på betällning.

Smyger ner ca 25 m och låter kastet gå med samma flomflua som satt på under gårdagen.

Flugan landar fint och hinner knappt börja fiska förrän det drar till.

Direkt hoppar fisken och drar över till andra sidan av älven där den ånyo hoppar.

En 5-kilos, tänker jag för mej själv.

Fisken går sedan och stångar lite innan den fint glider in över stenarna. Jag tar den hårt då min avsikt är att den skall få fortsätta sin resa uppöver strömmarna.

Kroken sitter fint och med hjälp av peangen så frigör jag fisken försiktigt i vattnet.
Den är pigg och vill genast dra iväg.

Önskar den all lycka och släpper mitt grepp om stjärtspolen.

Morgonen är underbar och uppe i hyttan ligger pågarna och sover sött.




TL Mats