By Water

By Water

söndag 26 juni 2011

En härlig avslutning.


Det blev en härlig avslutning på midsommarhelgen för mej.
JB och jag var nere vid hemliga ån idag kl 05.00 för att plocka lite Havsöring innan vobbler o plåtdängarna hann vittja.
Det visade sig dock inte vara läge alls och ån hade sjunkit rejält.
Vi drog hem igen för att sova ett par timmar innan det skulle bli vatten i Lagan.
Kl 10.30 var vi så på plats. Det rusade förbi en del fisk men ingen behagade stanna till. Timmarna gick och JB drog iväg för att inhandla förfriskningar. Satte mej lugnt på bänken och började fixa med JBs utrustning. Han hade köpt en åt h-vete för lätt klump som inte alls satte "fart på" Loomisstangen.
Då jäklar kommer två fiskar och stannar till strax utanför mej.
Snabbt ut med 11 fotarn och ut med flugan. Då den har fiskat färdigt så drar fisken i på rak lina.
PANG! Hopp rakt upp och en fisk i 3,5-4 kilosklassen. Samtidigt exploderar ytan då en betydligt större blank fisk gör ett jättehopp bredvid.
Min fisk panikvänder och går nerströms där den släpper.
F-N också. Man får inte så många chanser.
Fiskar sedan på en stund och jag o JB får sällskap av Janne "numera ej fisklös" och 2 trevliga danskar.
Det visar sig lite fisk men de flesta verkar ha stått ett tag i ån.
Det är nu som jag inser att det måste få vila lite i vattnet utanför. Segar mej till en liten paus på ett par minuter och sedan går jag i.
Hinner fiska ett par kast då fisken drar i för kung och fosterland.
Min gamla trotjänare Daiwa Supershinobi 11,3 klass 6-8 bugar sig till bristningsgränsen. Det sjunger i skjutlinan och fisken går tungt på botten där ute i strömmen.
Plötsligt går den upp framför oss och liksom visar upp sig. Den gör några utfall innan den så drar iväg strax under ytan i full fart nedöver.
Korken i handtaget jämrar sig av påfrestningen och jag inser att Daiwas eminenta spödesigners nog inte tänkt avse storlaxfiske med denna stang.
Det är bara att springa ner på hallen och få sidpress på fisken.
Väl där nere så kan jag fajta fisken på bästa sätt och den kommer snart in så att JB kan taila den på ett perfekt sätt.
Fisken är en nystigen lusad Laxhande på 93 cm och 8,8 kg.
Dagen och helgen är räddad!

Livet e gött!

TL - Mats