By Water

By Water

söndag 26 juni 2011

Slutfirat!


Så var midsommarfirandet över och vardagen tar över igen imorgon. Åter till norgeäventyret.
Det hade kommit till mitten av veckan och jag hade alltså fått 2 fiskar på land.
Det är ju i det läget som man fiskar som bäst. Man har fått fisk och kan njuta och fiska avslappnat resten av veckan.
Denna dagen kändes det väl inte så där jättehett men med junilaxen kan man aldrig vara säker.
Var inne på min andra vända och började närma mej slutet av sträckan.
På bänken satt Danne och gänget och såg lite uppgivna ut.
Precis då så ser jag 2 fiskar komma över bräcket där nere.
Koncentrationen steg till 110 procent på nolltid och jag fortsatte fiska mej neråt. I det relativt klara vattnet så kastar jag 1 kast och tar alltid 3-5 steg innan jag kastar igen. Myrsteg och tokkastande ger INTE enligt min mening mera fisk utan förstör bara för dej själv och andra.
Strax uppströms gossarna på bänken så känner jag hur det "darrar till" i flugan.
Det är bara att nita direkt.
Pang!
Stangen böjer sig djuuupt och det känns tungt i andra änden.
Storlax?
Fisken rusar neråt ca 80 meter innan den visar sig första gången.
Runt tio?
Har rejäla problem med den urstarka Laxen där i änden av min fluglina. Den är riktigt stygg och vill inte ge sig en meter i den tunga strömmen.
Lyckas till sist veva in fisken på skjutlinan och då går det lite lättare av fajta den. Lyckas sedan att få linan runt veven men har sinnesnärvaro nog att lossa denna fort.
Nu visar sig fisken flera gånger. Sedan kommer den in och får till en panikruning då den ser Danne stå redo med håven.
Lyckas sedan få upp fisken vid bänken där det är betydligt lättare att landa den.
På tredje försöket så är fisken så slut att den går i håven.
Fajten var tämligen hård och varade i ca 20 minuter.
Fisken är nu så slut att jag bestämmer mej för att den skall med hem.
Lycklig vadrar jag sedan hemåt för att ta reda på fisken som visade sig väga strax under 9 kilo.
Inte den största Lax som jag har tagit men utan tvivel den tuffaste kämpen i denna klassen.
De andra har sedan ytterligare några kontakter denna kväll. Men inget mera kommer upp.

TL Mats