By Water

By Water

lördag 3 april 2010

Allt är inte silver ..........


Allt är inte silver som glimmar.
Var förbi min lilla hemma å idag. Här startade jag min flugfiskebana och här har jag fått ett antal minnesvärda fiskar.
Inte Laxar och inte Havsöringar utan vanliga "hederliga" brunöringar.
I det nu rådande högvattnet så är de tämligen lättfångade så jag låter dem få växa till sig efter vintern.
Fiskar här uteslutande C&R och är ytterst rädd om fisken. Har för övrigt inte mött någon fiskare här de senaste 20 åren så fisken får växa i fred.
Fisken ligger vanligen på 25-40 cm men det finns betydligt större.
Själv är jag en synnerligen dålig torrflugefiskare och de gånger som jag har fått rejäl fisk här så har det varit på högvatten under sommartid och då har oftast en muddler suttit på tafsen.
Mina topp 3 fiskar från denna å ligger runt 2 kilo och det får man vara nöjd med under rådande förhållanden.
Det roliga med denna lilla ån är att det fortfarande finns gott om Öring kvar trots alla yttre hot.