By Water

By Water

torsdag 1 april 2010

Johan.


Ännu en god vän får här sin presentation. Johan är en go grabb från Vinslöv. En djävul på kustfiske efter Havsöring och inte så pjåkig på Laxfiske heller.
Det tredje året stundar snart då han följer med Gusten, Jonny Boy och mej till de Norska älvarna och junifiske.
Ingen är så oerhört pessimistisk inför dagens stundande fiske som Johan då vi är i Norge.
När han är riktigt "kinkig" så vet man att han "blir farlig" och att det är Lax på gång.
Två saker minns jag speciellt med Johan.
Det första var den gången som Jonny Boy skulle stå för dagens middag under vår Gaulatur.
De andra dagarna så hade det bjudits de godaste rätter i form av biffar, kyckling och annat mumsigt.
Laxfiskare behöver mycket mat.
Den dagen kom JB hem med 2 påsar norsk fiskesuppe och några "bakeupfrallor".
Detta skulle vi ha till lunch.
Det var då som jag lyfte min blick och fick se en MYCKET skeptisk Johan. Ja, han såg rent av förtvivlad ut. Ungefär som en hundvalp som mist sitt gnagben.
Sedan kom en kommentar som jag ej vill återge här.
Men jag kan säga så här. Vi är många som hävdar att JB har en aning "backslick" på sin frisyr sedan den ordväxlingen.

Mitt andra minne är den gången då johan hade köpt ett nytt "jättebra" tafsmaterial som skulle vara "jättestarkt".
0,19 mm räcker för Havsöringen är tafsskygg, sa han med övertygande röst.
En stund senare står vi och skall håva en 5 kg+ blänkare som har huggit på Johans fluga.
Väl inne bland strandstenarna ser vi att det är en kanonfisk.
Jag ber Johan att ta det försiktigt och fisken närmar sig håven. Öringen ser på oss och vi ser på den. Den är ca 1 meter ifrån håven då den liksom "knycker" på huvudet och tafsen går av.
Fisken vänder sakta om och simmar iväg från två häpna fiskare.
Den ena fiskaren slänger spöt och de orden som han yppar är inga vackra sådana.
Den andra fiskaren vadar in mot land med en tom håv. Jag minns att de tankarna som for genom mitt huvud var.
Tafsskygg? 0,19 räcker. Dumskalle!
Nåväl, Johan är som sagt en go grabb och alltid rolig att fiska med.
Nämnde jag att "stackarn" är golfare också?

TL